powsinoga98 29 grudnia 2016 21:40
Dobry den :) Właśnie siedzę w Polskim Busie, wracam z cudownej Pragi i rozpoczynam tworzyć szkic mojej relacji. Zapraszam do przeczytania moich wrażeń z wyjazdu do stolicy Czech i odbywającego się tam Jarmarku Świątecznego.

Wyjazd do Pragi był moim własnym prezentem na Święta Bożego Narodzenia. Podróże to najlepszy prezent jaki można mi podarować. W Czechach byłem już niejednokrotnie, obok Pilzna mieszka moja kuzynka, więc w Pradze się jedynie przesiadaliśmy z autokaru na samochód. Wreszcie postanowiłem zobaczyć stolicę naszych południowych sąsiadów.

Planować wyjazd rozpocząłem po powrocie z Budapesztu. Z odczuciem "ja chce jeszcze" rozmyślałem o kolejnym kierunku, czyli o Pradze. Termin 27 - 28 grudzień. Trwał tam jeszcze przepiękny Bożonarodzeniowy Jarmark. Na podziwianie miasta i jego zabytków to wystarczająco dużo czasu, jeżeli w grę wchodzi zwiedzanie muzeów i innych obiektów to polecam trzy dni intensywnego zwiedzania. :)

Z wyborem transportu nie miałem problemu, oczywiste, że bocian ;) I tym razem nie zawiódł. 27 października rozpocząłem od kupienia biletów na trasę Katowice-Praga-Katowice. Koszt całe 4 złote. Nocleg znalazłem na Booking.com. Tutaj miałem duży i różnorodny wybór. Wybrałem najtańszą opcje, oddaloną 20 minut tramwajem od Mostu Karola. Hostel Plus Prague. Za łóżko za dobę zapłaciłem 126 kc, czyli 22 zł. Teraz zostało czytać relacje i fora na temat Pragi by przygotować się do wyjazdu.

Co zobaczyć w Pradze?

Dzień 1.

26 grudnia po godzinie 23:00 wyjechałem z domu. Z Katowic wyjechaliśmy po 1:00 z 20 minutowym opóźnieniem. W Pradze zawitaliśmy o 7:20.

Od razu zabrałem się za zwiedzanie. Z dworca autobusowego Praha Florenc do Starego Miasta spokojnie można dojść pieszo. Pierwszym zabytkiem jakim zobaczyłem była Brama Prochowa obok Domu Reprezentacyjnego.

Stąd prostą drogą udałem się do Rynku Staromiejskiego, gdzie odbywa się największy Jarmark Bożonarodzeniowy w Pradze. O jarmarkach napisze poniżej. Na rynku znajduje się zegar astronomiczny na ścianie Ratusza Staromiejskiego
i Kościół Najświętszej Marii Panny.

Następnie przechodząc przez dzielnice Josefov zobaczyłem dwie synagogi - Staranową i Hiszpańską.
Potem wzdłuż mostu kierowałem się na Letenskie Sady. Jest to bardzo dobry punkt widokowy na Wełtawę i miasto.

Letenske Sady jest to park, położony za wzgórzu Letna. Tutaj dał 20 lat temu koncert Michael Jackson. Warto tutaj przyjść jesienią, kiedy drzewa przybierają kolorów jesiennych. Mnie niestety zastał widok pochmurnego nieba i gołych drzew. Następnym celem było wręcz wdrapanie się na Hradczany, które są już widoczne na horyzoncie.
W drodze na Hradczany minąłem Ambasadę RP.

Hradczany jest to wzgórze królewskie, w którego skład wchodzi Bazylika św. Jerzego, Złota Uliczka, ogrody królewskie z Belwederem oraz Katedra św. Wita.

Wstęp na nawę główną Katedry jest bezpłatny zwiedzanie obiektów od środka jest płatne, lecz można wejść przespacerować się pod Katedrą i pod innymi zabytkami.
Przed wejściem trzeba przejść przez kontrolę bezpieczeństwa. Przetrzepują bardziej niż na lotnisku

Do Hradczan zalicza się również Pałac Królewski.

Miałem przyjemność oglądania zmiany warty.

Następnie bardzo ładnymi uliczkami szedłem w stronę Mostu Karola. Znajduje się na nim kilkanaście rzeźb świętych a zakończony jest po obu stronach wieżami. Jest to najczęściej odwiedzana atrakcja miasta i niech Was zdjęcia nie zmylą... tam jest baaaardzo dużo ludzi :)

A oto pomnik pana odpowiedzialnego za całe zamieszanie na moście.

Kiedy wreszcie zaczęło się ściemniać udałem się na zwiedzanie Jarmarków.

Jarmark Bożonarodzeniowy.

Stoiska znajdują się w kilku miejscach w Pradze.

Na Hradczanach,

Na Placu Republiki,

na Placu Wacława,

Przy Ulicy na Kampe,

Na Małym Placu,

I największy na rynku

W każdym z nich pachniało grzanym winem i trdelnikami.
Trdelnik jest to tradycyjne czeskie ciasto składające się z mąki, jajek i drożdży.Potem jest owijane na wielkie wały a następnie jest smarowane, sypane cukrem z orzechami i cynamonem wypiekane nad ogniem. Pycha!

Grzane wino leje się tam strumieniami i jest idealnym sposobem na rozgrzanie się. Smakuje rewelacyjnie. Znajdowały się tam również wyroby z ziemniaków, grillowana kiełbasa i pieczone kasztany. Tego ostatniego nie miałem odwagi spróbować. :D Dostępne tam piwo nie zrobiło na mnie wielkiego wrażenia. Lepsze piłem w Hiszpanii, oczywiście, nie żebym wybrzydzał ;)

Jak na Jarmarki przystało do kupienia jest wiele ozdób świątecznych, rękodzieł, biżuterii. Pod spodem kilka zdjęć.

Serdecznie polecam odwiedzić Pragę w okresie Bożonarodzeniowym, dzięki Jarmarkom panuje tam cudowna świąteczna atmosfera... nawet po świętach.

Hostel Plus Praque.

Po wieczornym spacerze udałem się prosto na przystanek nieopodal Mostu Karola, by udać się do hostelu, Wyczerpany chodzeniem i śpiący odebrałem swój klucz. Muszę pochwalić ten hostel. Obsługa jest przesymaptyczna, anglojęzyczna. Wygląda bardzo ładnie wizualnie, dostępny jest basen i sauna, w pokoju łóżka wygodnie i nowocześnie urządzone z mikrofalą, lodówką, czajnikiem i elegancką łazienką. Łóżka wygodne, z szafkami i kłódkami i lampkami nad każdym łóżkiem. Bardzo wygodny i bardzo tani, zapłaciłem jedynie 22 zł. Zlokalizowany jest w cichej dzielnicy, 20 minut tramwajem od okolic Mostu Karola a sam przystanek mieści się 350 metrów od hostelu. Serdecznie polecam na krótki wypad, nie daleko od zatłoczonego centrum.

Dzień 2.

Dzień drugi mojego wyjazdu nie rozpieszczał w pogodę. Do godziny 17:00 padał deszcz. Dlatego nie narażając mojego aparatu schowałem go do plecaka i zdjęcia miejsc, które zobaczyłem robiłem telefonem. A rozpocząłem od Wzgórza Petrin, na którym znajduję się Wieża Petrinska, wzorowana na wieży Eiffla, Katedra św. Wawrzyńca, Mur Kłodowy, kolejka, labirynt.

Wzdłuż wzgórza kierowałem się w stronę Klasztoru na Starachowie.

Później ulicą Uvoz, gdzie zakupiłem pamiątki szedłem w stronę mostu. Ulewa mi nie straszna!

Po obiedzie udałem się na spacer wzdłuż rzeki. Zobaczyłem Teatr Narodowy oraz Tańczący Dom. Podziwiałem również parki i wysepki na Wełtawie.

Tutaj urzędują władcy Czeskiej Republiki.

Koniec dnia spędziłem na rynku i cieszyłem się ostatnimi momentami w Pradze.

O godzinie 21:25 odjechałem z Polskim Busem, na miejsce przyjechałem aż 30 minut przed czasem,

Podsumowanie

Po powrocie rodzina i znajomi zaczepiali mnie pytaniem, które miasto lepsze, Praga czy Budapeszt. Odpowiedź jest prosta i jedno i drugie trzeba zobaczyć ;) Dwa odmienne miasta z odmiennymi atrakcjami do zaoferowania.

Praga, wydaje mi się powinna być na liście "must see", ponieważ to miasto trzeba zobaczyć. Argument krótki i bardzo ogólny... bo jest cudowne! Tak blisko naszego kraju (mówię jako mieszkaniec Górnego Śląska :) ) jest bardzo dobrym sposobem na spędzenie wolnego weekendu, czy nawet jednego dnia. Stolica Czech zauroczyła mnie dużą ilością parków, ogrodów i zabytków.
Na pewno wrócę! Chociaż tylko po to, żeby pochodzić po Moście Karola i zjeść Trdelnika i smażony ser, wrócę na pewno!

Z tego miejsca, chce wszystkim czytelnikom Fly4Free, życzyć Szczęśliwego Nowego Roku i samych udanych podróży, szerokości, tylu samych lądowań co startów i zdrowia, siły i energii do zarabiania pieniędzy na podróże. Na ten moment na 2017 rok mam zaplanowaną wycieczkę na Lazurowe Wybrzeże, na wakacje do Barcelony i Toledo i może wreszcie Londyn - kierunek wymarzony już jakieś 10 lat temu! Pozdrawiam! :)